Digitalt lärande och vilken bedömning?

DiDiDi:s forskningsseminarium står för dörren och i äkta digital anda har jag skapat en prezi, som jag delar med mig av här och dessutom gjorde jag hastigt en video om hur jag tänkt använda Second Life i undervisningen.

Under seminariet är det tänkt att vi ska diskutera aktuell litteratur inom området. Vilken utmaning! Aldrig förr har forskare kunnat kommunicera så mycket och så snabbt med varandra. Vetenskapen verkligen frodas i den digitala miljön.

Ett område som kräver mera forskning är bedömningen inom digital undervisning. Vi hittar på alla möjliga fyndiga IKT lösningar och ser hur ungdomarna intresserat arbetar med sina projekt. Men vad är det de lär sig och kan vi bedöma den lärprocess som sker? Vår syn på kunskap förändras långsamt och delvis lever idealet kvar att lära sig utantill fakta och reproducera dem. Detta är bland annat sådant som Roger Säljö, tungviktaren inom pedagogisk forskning, diskuterar i denna artikel.  Låter vi ungdomarna samarbeta kring olika problem med nätet som viktigt arbetsredskap under lektionerna för att sedan sätta ett papperprov framför dem där egentligen inga av de färdigheter som de övat sig på bedöms?

Bedömningen är det som sporrar många ungdomar. ”Kommer det här i provet?” får lärare ofta höra och för att vi på allvar ska kunna ta reda på vad IKT innebär för lärandet så behöver bedömningsmetoderna utvecklas för att verkligen bedöma det som är specifikt för och viktigt inom IKT pedagogiken.

Charlotta Hilli är doktorand inom DiDiDi

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s